Kristīna Lange
Mans tautastērps, zibinādams savas sudraba, no omītes mantotajiem
Ulmaņlaika divlatniekiem kaltās saktas, raugās kā jautādams: "Kāpēc Tu
izraudzījies tieši mani, ja Tavas dzimtas saknes meklējamas Liepājas pilsētā
un Latvijas Lietuvas pierobežas ciemā? "Ko
lai es Tev atbildu, mans Virgas tautastērp? To, ka līdz brīdim, kad ieraudzīju
Tevi bildē, man pat jausmas nebija, kur Latvijas kartē paslēpies Virgas ciems?
Ar saviem egļu tumši zaļajiem un sudraba lentēm rotātajiem brunčiem Tu grozies
pārējo Dienvidkurzemes ciemu vidū, gribēdams būt tuvāk Bārtai nekā pārejām
Dienvidkuzemes māsām. Manai omītei no tēva puses un opītim no mātes
puses – viņiem abiem bija tik ausīm jancīgi skanoši dienvidkurzemnieku
uzvārdi, ka varbūt tomēr Tu nebiji mana nejaušā izvēle. Sākumā gan bija tik tās
sudraba lentes, pēc tam no Francijas atsūtīja brunču audumu un apakšmalas lentu izšuvu Tev ar rokām. Tu
izskatījies vareni, tikai nebija Latvijas sajūtas. Neko darīt – nācās
pētīt vēstures arhīvus, lai saprastu, ka gan Tu deviņpadsmitajā gadsimta esi
ticis pie tik krāšņas apakšmalas lentes. Vai tik Tev to nebūs atvedis Joske
savos Skroderdienu ratos no Leišmales? Divdesmit pirmajā gadsimtā lente atceļoja
no vēl no tālākas zemes – Slovakijas. Gan teikšu uzreiz - nepiestāvēja Tev
tas franču audums, un pēc kāda laika dabūji sev riktīgus, limbažnieku austus,
tumši zaļus egļu brunčus. Redzi, cik labi sanāca – Limbažu puse ir mana
dzimtā un tā mēs palēnām sadraudzējamies. Vai gribi zināt krekla stāstu? Es
neesmu nekāda čaklā velku skaitītāja un izšuvēja, bet ņem par labu ar pirmo
reizi kā sanāca. Un ņieburs – lai gan divreiz pārtaisīts, joprojām tāds
mūsdienīgi pastīvs un bez tā smalkuma un viegluma, kuru gribētos gūt. Arī
vainags piedzīvojis divas tapšanas reizes - pirmo reizi vairāk atgādināja
izšūtu spaini un nesapratu, kas par vainu. Tad izpētīju vainaga oriģinālu
un – kāds atvieglojums – zīlītes un pērlītes tam nestāvēja viss ka
zaldātiņi ierindā, bet dzīvoja savu greizo dzīvi, piešķirot smagajam un
augstajam vainagam rotaļīgu vieglumu. Lakatu gan man nācās Tev aizņemties no
Priekuļciema, jo ne Tev savēja liecības saglabājušās, ne villaines paraugs.
Bet, kas citu apkaimes ciemu meitas aiz skaudības pušu rauj –Tava saktu
kolekcija, valkājama uz īpašas saktu "lacītes". Veselas 12 un
trīspadsmitā - spoguļpoga, uzvērta uz sarkanas bantes un novietojama tieši
zvārguļkņiepķēniem pa vidu. Gan citām meitām, gan puišiem ir kur raudzīties,
vai ģīmis tīri nomazgāts, vai kur saules stariem rotāties. Jautri! Pačukstēšu
Tev – ik pa laiciņam Tavas saktas dodas apciemot lietišķās kleitiņas un
žaketītes un tad man jāstāsta, ka tās nav nekādas parastas brošas vai piespraudes, bet gan rotas, kurās iekalts
mūsu latviskais vēstījums un mūsu piederība Latvijas zemei. Mans tautastērp,
paldies Tev. Sajūta, Tevi pirmoreiz uzģērbjot, grūti izsakāma – Tu esi kā
pierādījums Latvijas vēstures taustāmam apliecinājumam, kas mugurkaulam liek
iztaisnoties, pacelt galvu augšā un justies lepnai par savu tautu. Nav svarīgi,
no kuras Latvijas vietas Tu esi, bet lai starp Tevi un mani būtu saderība.
Nobeiguma gribu pateikt paldies visiem, kas mani atbalstīja un palīdzēja:
Kurzemes Tautas tērpu Informācijas centra vadītajai Lia Monai Ģibietei,
rotkalim Andrim Grebis, TLMS
"Liepava" un SIA "Limbažu Tīnes" audējām, ka arī Latvijas
Nacionālā vēstures muzeja Etnogrāfijas nodaļas darbiniecēm. Paldies arī manam
divdesmitgadīgajam dēlam, kurš neteica: "Mammu, kam Tev tas vajadzīgs?"
bet gan: "Tev sanācis superīgi un piestāv, pat ar visu kroni Tavos
gados!"
Kristina Lange